Tuesday, May 26, 2009

Bertenang...


Cuba baca kes..then fikir2kan

Anaknya bersama menantunya telah membeli sebuah proton Gen-2 dengan mengambil pinjaman secara bersama selama 6 tahun. Selepas 2 tahun mengunakan kereta tersebut anaknya kehilangan kerja (saya tidak pasti sama ada diberhentikan ataupun sebaliknya). Mulai dari saat itu anaknya itu tidak mampu lagi membayar ansuran kereta, sehingga kereta itu ditarik. Apa yang saya faham dari perbualan dalam telefon dengan ibunya, kereta itu sudah dilelong tetapi tidak cukup untuk menjelaskan hutang anaknya itu. Kini anak dan menantunya menerima surat saman dari bank bagi menjelaskan RM 30,000 yang tidak mencukupi.
Kini setiap seorang menangung hutang sebanyak RM15,000. Anaknya sudah mendapat kerja lain, dan kini merasa tertekan kerana pihak bank selalu menghubunginya dan memberitahu bahawa beliau akan dibuang kerja di tempat baru, kerana telah diblacklisted. Anaknya juga diberitahu oleh pihak bank bahawa, apabila anaknya itu ingin mengeluarkan gaji melalui kat ATM, duit dalam akaun akan menjadi kosong, kerana sudah diambil oleh bank pada setiap bulan.
SK memberi pandangan kepada ibunya agar berbincang dengan anaknya dan membuat satu surat kepada bank dan pihak peguam yang menghantar surat saman itu, bahawa dia hendak membayar hutang itu secara ansuran berdasarkan jumlah yang mereka mampu.
Teruskan membuat bayaran sebanyak yang dicadangkan ke akaun ansuran kereta, jika akaun itu masih wujud. Apabila tiba masa masuk mahkahmah jika perlu, beritahu kepada pihak mahkamah, bahawa kita bukannya hendak lagi dari membayar ansuran, tetapi disebabkan kita diberhentikan kerja. Kini kita sudah bekerja semula dan sudah ada pendapatan, maka kami ingin meneruskan membayar ansuran tersebut secara bulanan. Kita juga maklumkan kita sudah meneruskan membayar ansuran secara bulanan kepada bank, bawa buktinya sekali.
Jika akaun itu sudah ditutup, masukkan ke dalam akaun simpanan di bank berkenaan jika ada, pada setiap bulan, bawa buktinya, duit itu disimpan bagi dibayar kepada bank berkenaan.
Lupakan tentang ugutan bank berkenaan, blacklisted tidak dapat membuatkan kita diberhentikan kerja, kecuali ada clause dalam undang-undang organisasi bahawa seseorang yang telah diblacklisted tidak boleh bekerja di sini.
Orang yanng Muflis juga masih diberi peluang untuk bekerja di hampir banyak tempat.
Tenangkan fikiran, mulakan membaca buku-buku kewangan diri, supaya tidak dipatuk oleh ular yang sama berkali, kali dan supaya kita dapat belajar ular mana yang telah patuk kawan-kawan kita.
Membaca buku menghalang kita dipatut ular yang sama untuk kali kedua, ianya juga membantu kita mengelakkan dan mengurangkan risiko dari dipatut oleh ular.
Tenangkan fikiran, kesilapan ataupun bebanan yang kita tanggung pada hari ini adalah sebenarnya satu peluang untuk kita menjadi orang yang lebih kuat, teguh dan bersemangat di masa depan.
Semua ini hanyalah bagi membantu kita menjadi kuat, banyak rahmat Allah disebaliknya dengan syarat kita mengambil iktibar dan jangan lagi BELAJAR DARI KESILAPAN DIRI SENDIRI, tetapi BELAJAR DARI KESILAPAN DAN PENGALAMAN ORANG LAIN. Melalui BUKU dan MENTOR.

1 comment:

feena said...

woow...........cam baguih wawa punya blog. lepas nie bleh wat blog masa tunang, kahwin........... lps tu dapat anak. hehe..........

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails